Blog: Omscholen tot vrachtwagenchauffeur?

Let op de inhoud van deze blog is verouderd, op dit moment is het niet zomaar meer mogelijk om zelf een opleiding tot vrachtwagenchauffeur te beginnen en daar een scholingsvoucher van het UWV voor te krijgen!

 

In 2017 en de jaren erna zijn er veel nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig in Nederland. Er is een doelstelling van de Nederlandse transportbranche om er enkele duizenden op te leiden. Deze mensen kunnen direct aan het werk bij transportbedrijven. Deels zijn dit jongeren die een beroep kiezen en deels zijn dit zij-instromers die zich omscholen tot vrachtwagenchauffeur. IVLpersoneel bemiddelt alle gediplomeerde vrachtwagenchauffeurs, maar regelt geen opleidingen. Toch krijgen we vaker te horen of wij dat ook doen. Dat is niet in de laatste plaats omdat de algemene media onlangs al meerdere malen verslag heeft gedaan van het chauffeurstekort. Een tijdje terug zagen we dergelijke berichtgeving enkel in de vakmedia van transport of recruitment. Daarom dit keer een blog over: Hoe word je vrachtwagenchauffeur en wat kan je verwachten van de werkzaamheden?

 

Welke papieren heb je nodig?

Het beroep van vrachtwagenchauffeur telt in tegenstelling tot heel veel andere beroepsgroepen strenge regels. Je hebt verplichte diploma’s nodig. Zonder deze papieren mag je niet werken als vrachtwagenchauffeur. Als je je laat omscholen tot vrachtwagenchauffeur heb je dit allemaal nodig qua diploma’s en papieren:

 

  • Voor vrachtwagenchauffeurs geldt dat rijbewijs C (grootrijbewijs) verplicht is. Om te kunnen beginnen met het halen van een rijbewijs C is al een rijbewijs B (luxe wagen) nodig
  • Daarnaast geldt er een verplichte scholing van 35 uur (oftewel een werkweek) die elke 5 jaar opnieuw moet worden gedaan. Dit is vastgelegd in een document genaamd code 95, vroeger was dit een CCV-B diploma. Sinds september 2016 is dit omgezet naar code 95. Voor je aan de slag mag heb je deze ook nodig.
  • Daarnaast zijn er nog deelcertificaten die ook behaald kunnen worden indien nodig. Het rijden met gevaarlijke stoffen (ADR) of rijden met een combinatie (rijbewijs CE) zijn hier voorbeelden van.
  • Ook moet je een medische keuring ondergaan. Omdat je veel op de weg gaat zitten is het niet handig als je bijvoorbeeld niet goed kan zien of verhoogde kans hebt om achter het stuur onwel te worden.
  • Je moet jezelf ook registreren als vrachtwagenchauffeur bij de KIWA, het instituut dat tijdsregistratie verzorgt voor de rij- en rusttijdenwet.

 

 

Wat gaat dat kosten?

Het omscholen tot vrachtwagenchauffeur is in enkele maanden te doen. Qua opleiders is er een ruime keuze, er wordt flink ingespeeld op het chauffeurstekort. Je kan een pakket afnemen waarin al de nodige modules van zowel praktijk als theorie zijn opgenomen. Hoe duur het uiteindelijk wordt ligt ook aan de vaardigheden van de cursist. Het kan voorkomen dat je meerdere keren zakt of dat je überhaupt meer lessen nodig hebt voordat je een examen kan afleggen. Dan wordt het natuurlijk steeds duurder om je papieren te halen! Iedereen kent dit principe vanuit de rijlessen en examens voor rijbewijs B.

Voor een zij-instromer gaan we er vanuit dat deze al in het bezit is van een rijbewijs B. Er wordt weleens aangeraden om pas met rijbewijs C te beginnen als je al twee jaar rijbewijs B hebt. Maar dit is niet noodzakelijk, zeker als je echt de passie hebt voor het vrachtvervoer hoeft dit geen belemmering te zijn. Als je het zelf allemaal uitzoekt moet je ook zelf uitzoeken waar je in dienst komt. Dat is bij uitstek iets waar wij bij kunnen helpen!

Hieronder hebben we een case van een fictieve vrachtwagen chauffeur in spe die in 2017 vrachtwagenchauffeur wil worden. De naam en achtergrond is verzonnen. Het vak van vrachtwagenchauffeur in Nederland staat open voor iedereen in de werkzame leeftijd van 18 tot 67 en die de medische keuring met succes doorloopt.

Henk is 28 heeft een MBO-opleiding in de grafimedia en werkte tot voor kort in een drukkerij waar hij ook bezorgingen deed met een bestelauto maar is nu werkeloos door faillissement. Het ging al een tijdje slecht met de drukkerij en de branche in het algemeen. Hij ontdekt dat er andere mogelijkheden zijn die passen bij zijn ambities. Hij vond het rijden met de bestelauto heel leuk en ziet zichzelf rijden als distributiechauffeur op de vrachtwagen. Hij schrikt zich een hoedje als hij ziet wat voor papieren je nodig hebt en nog meer van de hoge kosten om vrachtwagenchauffeur te worden.  Henk wil er echt voor gaan en neemt het allemaal voor lief; de lange dagen, onregelmatige uren werken en het bijhouden van de rijtijden. Daartegenover staat namelijk de vrijheid, je bent altijd onderweg en komt overal. Ook is er een groot tekort aan chauffeurs, dus werk vinden is niet zo moeilijk.  Henk vindt op de site van het UWV dat het mogelijk is om een gedeelte van de kosten terug te krijgen via een scholingsvoucher. En hij kan van de overige studiekosten alles boven de 250 euro aftrekken van zijn inkomstenbelasting over 2017. Ook vindt Henk een opleider die aan particulieren geen BTW hoeft te berekenen en een pakketoptie aanbiedt. Henk is dan binnen enkele maanden klaar om te beginnen. Henk maakt de volgende berekening:

 

 

omscholen tot vrachtwagenchauffeur

Ons kostenplaatje voor omscholen tot vrachtwagenchauffeur

 

Henk is na alle belastingaftrek en de scholingsvoucher een bedrag van ongeveer € 1050,- kwijt en is dan vrachtwagenchauffeur. Henk gaat al tijdens zijn opleiding op zoek naar een werkgever. Hij solliciteert zelf en schakelt daarnaast de hulp in van  IVLpersoneel.  Henk houdt graag de vrijheid om zelf te kiezen bij wie hij wil gaan werken, hij is niemand wat verschuldigd als hij ergens anders wil werken. Veel grotere werkgevers en uitzendbureaus bieden ook een traject aan waarbij je de opleiding grotendeels of helemaal via hen vergoed kan krijgen. Ook helpen enkele overkoepelende organisaties om te delen in de kosten. Het is namelijk in ieders belang dat er in de komende tijd enkele duizenden nieuwe vrachtwagenchauffeurs komen. Als je je laat omscholen tot vrachtwagenchauffeur via de werkgever, een transportbedrijf of uitzendbureau, dan zitten daar nog wat haken en ogen aan. Je zult waarschijnlijk voor minimaal twee jaar in dienst moeten blijven bij deze werkgever tenzij je een boete (een deel van de gemaakte opleidingskosten) betaalt. Ook moet je dan overleggen tijdens de opleiding over je WW of bijstandsuitkering tijdens de opleiding met je uitkeringsinstantie, want ze betalen nog geen salaris voor de periode dat je in opleiding bent. Je kan dan dus nog verplichtingen hebben aan de uitkeringsinstantie zoals sollicitatieplicht.

 

Omscholen tot vrachtwagenchauffeur: Wat kan je verwachten van het beroep?

Vrachtwagenchauffeur zijn is niet zomaar een baan, het is een levensstijl! Je maakt lange uren en vaak ook nog op onregelmatige tijden. Je vertrekt in de zeer vroege uren en komt laat weer thuis. Dat betekent dat je je sociaal leven of gezinsleven wel op moet geven voor een groot gedeelte. Je kan dit zo gek maken als je zelf wilt. Als je internationaal gaat rijden ben je soms zelfs weken van huis. Als je grondverzet gaat doen blijf je vaak in een straal van 50km en zijn de werktijden vrij regulier; tussen 7 en 4. Alles er tussenin is ook mogelijk.

Je hebt een mate van vrijheid want je bent de hele dag onderweg en bepaalt zelf wat je onderweg doet. Je moet een rit rijden volgens de planning. Dit is niet altijd mogelijk want er zijn altijd onverwachte obstakels als files of open bruggen. Hoeverre de planning vast staat qua welke routes je precies rijdt of waar je pauze neemt hangt ook af van de werkgever. Bij sommige bedrijven wordt dit vooraf bepaald en moet de chauffeur zich er tot de letter aan houden. Bij andere werkgevers mag de chauffeur zelf nadenken en kan inspelen op de situatie ter plaatse. Het einddoel is wel altijd dat alle goederen op het juiste adres worden afgeleverd.

Qua beloning is er een duidelijke cao. Een beginnende chauffeur kan precies zien welke treden er zijn en wat hij of zij gaat verdienen. Het is niet een heel groot bedrag en komt overeen met de een gemiddelde MBO baan maar met overwerk kan het nog oplopen. Een vrachtwagenchauffeur moet ook zelf de rij- en rusttijden bijhouden. Daar zijn strikte regels voor opgesteld. Bij controle volgt een boete. Hoe dit bij te houden wordt geleerd in het theoretische gedeelte van de rijopleiding.

Je moet dus zeker weten dat je een dergelijke levensstijl echt wilt! Als het antwoord ja is, dan kan je beter direct beginnen met de opleiding nu er flinke kostenbesparingen zijn. Je betaalt geen BTW, krijgt een scholingsvoucher en kan een gedeelte opvoeren als kostenpost voor de inkomstenbelasting. In 2018 kan dit anders zijn. Laat je dus nog dit jaar omscholen tot vrachtwagenchauffeur en schrijf je in bij IVLpersoneel voor je eerste baan!