Blog: Wij zoeken een vrachtwagenchauffeur!

Wij zoeken een vrachtwagenchauffeur!

Eind oktober 2016 publiceerde de Rabobank een samenvatting van hun kwartaalrapport “cijfers en trends” voor ook de logistiek en transportsector[1]. Dit rapport noemt het niet of nauwelijks beschikbaar zijn van vrachtwagenchauffeurs als problematisch: “De grootste Uitdaging voor het wegtransport is het toenemende tekort aan ervaren chauffeurs, wat grenzen stelt aan de groei”. In 2017 zal de de zin: “Wij zoeken een vrachtwagenchauffeur!”onverminderd hard blijven klinken in de transportwereld.

Bij IVLpersoneel weten we natuurlijk al een tijdje dat er een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs. We hebben daarom een pasklare oplossing voor dergelijke vraagstukken. Wij onderhouden goede contacten met werkzoekende chauffeurs. We hebben een kandidatenbestand vrachtwagenchauffeurs.

Het is een bekend fenomeen zowel in de branche als ook bij de overheid. De overheid heeft middels de uitvoerde dienst UWV het beroep vrachtwagenchauffeur in alle mogelijke specialisaties aangemerkt als kansenberoep. Dit wil zeggen dat werklozen die vrachtwagenchauffeur zijn een hoge kans hebben om aan het werk te komen. Daarnaast adviseert het UWV ook werkzoekenden zich om te scholen tot vrachtwagenchauffeur en betaalt onder bepaalde voorwaarden ook de opleidingskosten tot een maximum van 2500 voor iedereen. Dit bedrag wordt verdubbeld als de werkzoekende 50 of ouder is. zie ook het blog over:  omscholen.

Het rapport van de Rabobank spreekt echter over “ervaren chauffeurs”. Een jaar of 3 geleden zaten er genoeg ervaren chauffeurs werkloos thuis om elke vacature direct in te vullen. Dit is ook de reden waarom IVLpersoneel in het leven is geroepen. Wij zoeken de verbinding tussen de werkgevers en de werkzoekenden.  Er is om aan de vraag te voldoen veel nodig om beter te communiceren. Ook zullen werkgevers veel vaker dan voorheen enkel beginnende chauffeurs kunnen vinden om aan de personeelsvraag te voldoen.  De werkgevers zullen hun functies daarom goed moeten bekijken en nagaan voor welke ervaring erg belangrijk is en voor welke niet. Een opleiding tot chauffeur zou genoeg moeten zijn om de juiste vaardigheden te hebben om te starten. Het is nodig dat dit ook echt gebeurd, dat net opgeleide chauffeurs ook aan het werk gaan. Ander zou het scenario dat de Rabobank schets in dit rapport: Nederland  loopt groei mis door tekort aan ervaren chauffeurs uit kunnen komen.

Aan welwillende mensen is er verder geen gebrek namelijk. Door de crisis van de afgelopen jaren zitten er nog steeds honderdduizenden mensen in de WW en bijstand die graag weer aan het werk willen. Voor een aantal in deze zeer grote groep is een baan in de logistiek een oplossing. Hieronder valt dan ook een baan in het wegtransport als vrachtwagenchauffeur. Ze moeten dan wel een opleiding volgen die een flinke tijdsinvestering vergt.  Meer en meer mensen doen dit dan ook en er zijn al mensen die dit traject hebben afgerond. Bij IVLpersoneel kunnen we zowel mensen met als zonder ervaring plaatsen direct bij een werkgever. Hierbij komt een werkzoekende direct in dienst bij een werkgever. Dit heeft wel een kanttekening, we screenen de nieuwe vrachtwagenchauffeur wel echt op de motivatie. Het vak van vrachtwagenchauffeur moet wel echt een ambitie zijn voor de betreffende persoon, want het leven van een chauffeur is wellicht anders dan ben is voorgespiegeld bij de opleiding! Wij hopen hiermee ons steentje bij te dragen aan de groei van de Nederlandse transportsector en de logistiek in het bijzonder!  Daarom ook in 2017: Wij zoeken een vrachtwagenchauffeur!

Neem direct contact op met IVLpersoneel als deze situatie ook op u van toepassing is. Wij kunnen u helpen met het zoeken naar een chauffeur. Vraag vandaag nog een offerte aan!

Update: het NOSnieuws besteedde op 23 december 2016 aandacht aan deze problematiek.

[1] https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=print&branche=Transport

 

 

 

Wij zoeken een vrachtwagenchauffeur!